Bygning sker i realtid og har spillere til at bygge deres personlige rumskibe ved at gribe fliser fra midten af bordet, før timeren løber tør. Fliser starter med forsiden nedad, så de ikke ved, hvad de har, før de tager det, men de kan vælge at returnere det med forsiden opad, hvis de ikke vil have det. De skal placere de fliser, de opbevarer på en lovlig måde i deres rumskib. Normalt betyder det bare at oprette forbindelsesstykkerne korrekt (enkelt til enkelt, dobbelt til dobbelt, universelt for alt), men inkluderer også korrekt placering af kanoner og motorer. Fliser repræsenterer en række ting, herunder kanoner, motorer, opbevaringsbeholdere, besætningshytter, skjolde og batterier. De kan også kigge på de kort, de vil støde på i fase 2, men de skal ofre byggetid for at gøre dette.
Når bygningen er afsluttet, og skibe er kontrolleret for fejl, begynder flyvningen. Flykortene blandes, og spillermarkører placeres på flybrættet i henhold til de ordremarkører, der er taget. Kort afsløres et ad gangen, og spillerne interagerer med dem i rækkefølge. De kan omfatte ting som pirater, forladte skibe, sygdomsudbrud, meteorbyger, verdener med varer at samle op, spiller-på-spiller kampzoner og andre forskellige ting.
De fleste af kortene får spillerne til at flytte tilbage på flyvebanen, og de skal beslutte, om forsinkelsen er værd at gøre. Når alle kort opstår, sælger spillerne alle de varer, de har indsamlet, samler deres belønninger for at afslutte på første, anden eller tredje plads eller have det mest intakte skib og derefter miste nogle kreditter for beskadigede komponenter. Rummet kan være et meget farligt sted, og det er ikke ualmindeligt at se dit skib bryde i mindre og mindre stykker eller miste noget meget værdifuldt gods fra siden. Hvis dit skib bliver beskadiget for meget, kan du blive slået ud af løbet, så vær forsigtig!
3 runder af dette er færdige, og i hver runde får spillerne et større bræt til at bygge et skib, der kan rumme flere komponenter. Efter 3. runde vinder spilleren med flest kreditter!