For at starte spillet modtager hver spiller en hær af Footman-, Knight-, Siege Engine- og Ship-enheder samt et sæt Order-tokens og andre nødvendige komponenter. Hver spiller modtager også et dæk unikke huskort, der bruges som ledere i kampe mod rivaliserende huse.
Hver runde i spillet består af tre faser: Westeros-fasen, planlægningsfasen og handlingsfasen. Westeros-fasen repræsenterer specielle begivenheder og daglige aktiviteter i Westeros. Der er tre forskellige Westeros-dæk, og hver angiver en anden global handling, der potentielt påvirker alle spillere.
Planlægningsfasen er måske den vigtigste. Her tildeler du i hemmelighed ordrer til alle dine enheder ved at placere en ordretoken med forsiden nedad på hvert område, du kontrollerer, og som indeholder mindst en enhed (Knight, Footman, Ship eller Siege Engine). Denne del af spillet understreger diplomati og deduktion. Kan du stole på den alliance, du har indgået? Vil du forråde din allierede og marchere mod ham? Spillere kan give løfter til hinanden (for eksempel for hjælp eller fred), men disse løfter er aldrig bindende. Resultatet er spændte og overbevisende forhandlinger, der ofte ender med backstabbing, der er Westeros værd!
I løbet af handlingsfasen løses ordrene, og kamp indføres! Når hære mødes i kamp, vælger de i hemmelighed et af deres huskort for at tilføje styrke til kampen. Endelig kan husene konsolidere deres magt i de områder, de kontrollerer, og bruge den magt i fremtiden til at påvirke deres stilling ved jerntronens domstol og til at stå mod de vildtlevende horder.
Ud over at have opdateret grafik og et afklaret regelsæt inkluderer denne anden udgave af A Game of Thrones elementer fra A Clash of Kings og A Storm of Swords- udvidelser, herunder porte, garnisoner, Wildling-kort og Siege-motorer, mens de introducerer velkommen nye innovationer som spillerskærme og tidevand i kampkort.
Tidevand til kampkort er en valgfri mekanisme, der bringer et element af uforudsigelighed at bekæmpe, hvilket repræsenterer uregelmæssige skift i krigens momentum på grund af faktorer som vejr, moral og taktisk mulighed. Under hver kamp trækker begge spillere et tidevand fra kampkort fra et fælles dæk, og dets værdi ændrer styrken på hans valgte huskort. Hvad mere er, et sådant kort kan også indeholde ikoner, der kan påvirke kampens resultat. som alle leverer et nyt intensitetsniveau til dine militære engagementer.