Spilmekanik og Tematik
I Through the Ages: A New Story of Civilization er målet for spillerne at udvikle deres civilisation bedst muligt over flere tidsaldre, fra de tidligste ældste samfund til den moderne tid. Spillerne skal vælge, hvilke opgraderinger de skal prioritere, som f.eks. forskning, kultur, militær magt, ressourcer og statslig udvikling. De skal også balancere deres befolkning, hvad der kræves for at få de nødvendige ressourcer til at bygge militærstyrker, nye byer og forbinde deres samfund.
Spillet er kendt for sine komplekse beslutninger og forvaltning af ressourcer. Hver beslutning har vidtrækkende konsekvenser for spillerens fremtid, og spillerne skal konstant vurdere, hvornår det er bedst at udvikle nye teknologier, investere i militær styrke eller kulturen i deres civilisation. Through the Ages tilbyder en dybdegående oplevelse, hvor spillernes valg virkelig former den måde, spillet forløber på. Hver af de tre tidsaldre giver nye muligheder og udfordringer, og spillerne skal tilpasse deres strategi til de nye krav, som de står overfor.
Spilforløb og Strategi
Spillet foregår i flere faser, og hver spiller får tildelt handlinger i turen, som de kan bruge til at opbygge deres civilisation. Hver spiller skal vælge, hvilke handlinger de vil tage under deres tur, f.eks. bygge byer, udvikle nye teknologier, hæve deres kultur eller opbygge en stærk hær. Spillernes valg har betydning for hele spillet, og man kan opnå sejr ved at vælge den rette balance mellem økonomisk vækst, militær magt og kulturel indflydelse.
En væsentlig mekanik i spillet er den kontinuerlige udvikling af teknologier og byggeprojekter. Teknologi giver spillere fordele i form af ressourcer, militær magt og andre fremskridt. Hver af de fire teknologikategorier – landbrug, byggeri, videnskab og kultur – giver unikke fordele, som kan føre til sejr, hvis man bruger dem effektivt.
En anden vigtig del af spillet er den måde, spillerne håndterer deres kultur og militær. Mens kulturen bidrager til at give point og ressourcer, er militæret nødvendigt for at forsvare mod angreb og opnå point via krig. Det betyder, at spillerne må afveje, hvornår de skal fokusere på økonomisk vækst og udvikling, og hvornår de skal investere i hære og militære styrker.
Vurdering og Anmeldelser
Through the Ages: A New Story of Civilization er blevet rost for sin dybde og kompleksitet. Spillet tilbyder et imponerende niveau af strategisk planlægning og beslutningstagning, som kræver både kortsigtet tænkning og langsigtet vision. Det er et spil for dem, der elsker at dykke dybt i komplekse systemer og skabe deres egen civilisation, mens de konkurrerer om sejr. På den anden side har spillet også fået kritik for sin lange spilletid og dens krav om en vis tålmodighed fra spillerne. Det er et spil, der kræver fokus og engagement, hvilket kan gøre det svært for mere afslappede spillere at komme i gang med. Men for dem, der er villige til at investere tid i det, tilbyder Through the Ages en utrolig tilfredsstillende oplevelse.